Niet-kloppende link
Ik wil vertellen over een mailinteractie die ik had met een collega op 21 april jongstleden. Ik nam op die dag een PowerPoint door van mijn collega over “hoe plan je met hersenschade”. Dit is een lezing die we binnenkort gaan geven. Hoe dan ook, hij had een link verwerkt in de presentatie naar een filmpje dat we willen gebruiken, met beschrijving waar hij dit filmpje heeft gevonden. Kortom ik kan het filmpje zelf vinden, daar heb ik de link niet voor nodig. Dit zei ik, omdat de link niet bleek te werken toen ik de PowerPoint aan doornemen was.
Toen was mijn eerste reactie om mijn collega te mailen met de vraag of hij ‘a.u.b. de link kon fixen’ (ik parafraseer mezelf, omdat ik niet meer precies weet hoe ik het zei). Ik had in plaats van het sturen van de mail ook de beschrijving kunnen gebruiken om het filmpje te vinden.
'Ongepast en bot'
Dat vond mijn collega in ieder geval wel. Hij vond mijn mail nogal ‘ongepast en bot’. “Marten: er staat precies bij hoe je zelf het filmpje kan vinden, dan vind ik het nogal ongepast om mij te bevelen om mijn foutje direct te fixen”. Ik heb toen mijn excuses aangeboden in een retour gestuurde mail. Ik gaf aan dat ik inderdaad bot was in mijn eerdere bericht, maar dat mijn intentie enkel was hem op een foutje te wijzen. In een volgende mail gaf hij aan dit te begrijpen en wat hem betreft was daarmee de kous af.
Beste bedoelingen
Ik ben nog steeds van mening dat ik met de beste bedoelingen gehandeld heb en dat deze bedoelingen verkeerd geïnterpreteerd zijn. Met andere woorden, ik denk niet dat ik bot was. Echter, ik snap ook dat mijn acties door anderen anders beschouwd kunnen worden, dus het kan gebeuren dat ik bot gevonden word, of onbeleefd.
Leren van voorvallen
Hoe dan ook, ik denk dat ik kan leren van dit voorval dat ik sowieso mijn mails moet herlezen voordat ik ze verstuur (iets wat ik altijd doe), maar belangrijker nog, stuur geen mails als je geïrriteerd bent. In mijn geval betekent irritatie dat ik dingen vaak sneller afraffel, dus ook mails die ik verstuur.
Als ik in het vervolg mijn taalgebruik meer openhoudt, “Zou je dat willen doen…” in plaats van “Ga je dat nog fixen”, dan kom ik in mijn autistische onhandigheid een stuk vriendelijker over. Zeg nou zelf, communicatie is lastig en wellicht nog lastiger voor een autist dan voor een neurotypisch persoon, maar vriendelijkheid werkt altijd, of je nou autist bent of niet.
‘ Aub fixen’ is een commando, geen vraag. Ik zou dat ook niet waarderen van een collega, ook niet van een leidinggevende.
Een handigere manier is: eerst zeggen wat je ziet ‘ik zie dat de link niet werkt’, en dan een vraag stellen die niet gesloten is dus begint met wiewatwaarhoewanneer. Dan krijgt de geadresseerde ruimte voor verbetering uit zichzelf, en eordt jouw bijdrage gewaardeerd.