Onderwerpen
- aandachtstekortstoornis (29)
- add (2)
- adhd (10)
- adhd-kinderen (4)
- adolescenten (4)
- adolescentie (3)
- adresboeken (2)
- agressie (2)
- anders zijn (3)
- arbeidsmarkt (2)
- aspergers syndroom (42)
- autistische jongeren (30)
- autobiografieën (45)
B
- basisonderwijs (8)
- begaafdheid (5)
- begeleid wonen (2)
- begeleiding (8)
- behandeling (5)
- behandelingsmethoden (6)
- beweging (activiteit) (2)
- borderline persoonlijkheid (2)
- broers en zusters (2)
C
- christelijke visie (2)
- cognitieve processen (3)
- cognitieve therapie (3)
- coma (3)
- communicatie (23)
- communicatiestoornissen (2)
- communicatieve vaardigheden (11)
D
- dagboeken (5)
- denken (2)
- diagnostiek (10)
- dolfijnen (3)
E
- eetstoornissen (2)
- egodocumenten (3)
- emoties (2)
- epilepsie (2)
F
G
- gebarentaal (2)
- gedichten (6)
- gedichten; oorspr. - nederlands (4)
- gedragsstoornissen (24)
- gedragstherapie (5)
- geestelijk gehandicapte kinderen (5)
- geestelijk gehandicapten (11)
- geestelijke gezondheidszorg (4)
- gehandicapte kinderen (6)
- gehandicapten (2)
- gehandicapten ; onderwijs (2)
- gehandicapten ; wonen (3)
- gehandicaptenzorg (5)
- geneeskunde (2)
- geneesmiddelen (2)
- geneesmiddelengebruik (2)
- gezin (5)
- gidsen (3)
H
- hersenen (2)
- hoger onderwijs (5)
- hoogbegaafdheid (3)
- huishoudelijke voorlichting (2)
- hulpverlening (18)
I
J
- jeugdboeken ; informatie - gezondheid (16)
- jeugdboeken ; verhalen (32)
- jeugdhulpverlening (5)
- jeugdpsychotherapie (3)
- jeugdzorg (2)
- jongeren (7)
- jongvolwassenen (3)
K
- katten (3)
- kenmerken (2)
- kinderen (208)
- kinderpsychiatrie (3)
- kinderpsychologie (4)
- kookkunst (2)
- kunst (2)
L
- leerlingbegeleiding (3)
- leermiddelen ; lezen (3)
- leermoeilijkheden (3)
- leerstoornissen (6)
- levensbeschrijvingen (12)
- levensloop (2)
- logopedie (3)
M
- muziektherapie (3)
N
- nederland (2)
- neurologie (2)
- neuropsychiatrie (2)
O
- ondersteuning (2)
- onderwijs (15)
- onderwijsbegeleiding (3)
- onderzoek (2)
- ontwikkelingspsychologie (9)
- ontwikkelingsstoornissen (12)
- opstellen (3)
- opvoeding (10)
- opvoedingsondersteuning (2)
- opvoedingsproblemen (3)
- orthopedagogiek (26)
- ouder-kind relatie (4)
- ouders (12)
- ouderschap (3)
P
- paarden (2)
- partnerrelaties (2)
- passend onderwijs (2)
- pastorale arbeid (2)
- pdd-nos (29)
- pdd-nos-kinderen (17)
- pedagogiek (2)
- pesten (7)
- peuters (2)
- prentenboeken (3)
- psychiatrische patiënten (2)
- psychische stoornissen (2)
- psycho-educatie (2)
- psychodiagnostiek (4)
- psychopathologie (2)
- psychosociale hulp (2)
- psychotherapie (2)
- puberteit (8)
R
- relatieproblemen (7)
- relaties (2)
- relatievormen (2)
- romans en novellen ; oorspr. - nederlands (21)
- romans en novellen ; vertaald (26)
- rouw (2)
- rouwproces (3)
S
- schizofrenie (2)
- schoolleven (5)
- screening (3)
- seksualiteit (7)
- seksuele voorlichting (2)
- sensitiviteit (3)
- sensitiviteit (psychologie) (2)
- sociale omgeving (3)
- sociale pedagogiek (2)
- sociale vaardigheden (22)
- sociale vaardigheidstherapie (4)
- speciaal onderwijs (16)
- spel (4)
- speltherapie (5)
- sport (2)
- sportbeoefening (2)
- stripverhalen (2)
- studentenbegeleiding (3)
- studeren (4)
- studeren (2)
- studiebegeleiding (4)
- syndroom van asperger (78)
T
- taalstoornissen (2)
- therapieën (4)
- tijdmanagement (2)
- tijdsbesteding (2)
- tourettesyndroom (3)
V
- vaardigheden (3)
- vaccinatie (2)
- vakanties (2)
- verdwijningen (2)
- verhalen (134)
- verstandelijk gehandicapte kinderen (2)
- verstandelijk gehandicapten (19)
- verstandelijk gehandicaptenzorg (3)
- verstandelijke beperking (5)
- voedingsleer (2)
- volwassenen (19)
- voor- en vroegschoolse educatie (2)
- voortgezet onderwijs (12)
- voorzieningen (2)
- vragenlijsten (2)
- vriendschap (9)
- vrijetijdsbesteding (2)
- vrouwen (5)
W
Z
- zelfdoding (2)
- zelfhulp (2)
- zintuigen (3)
- zwakzinnigheid (3)
Zoeken
Uitgelichte auteurs
Cornelis (Cees) Christiaan Kan (1964) studeerde geneeskunde en psychiatrie. Hij is voorzitter van het Consortium Autismespectrumstoornissen 18+ (CASS18+). Hij was voorzitter van de richtlijncommissie Autismespectrumstoornissen bij Volwassenen.
Peter Vermeulen (1962) is een Vlaamse pedagoog die gepromoveerd is op diagnostiek bij normaal begaafde personen met autisme. Hij heeft gewerkt voor de Vlaamse Vereniging Autisme en werkt momenteel bij Autisme Centraal.
Martine-France Delfos (1947) studeerde klinische research psychologie en deed daarna praktijkervaring op in diagnostiek en behandeling. Vanuit de combinatie van een researchopleiding en een therapeutische praktijkervaring heeft is ze haar kennis om gaan zetten in biopsychologische modellen.
Promoveerde in 1979 op het proefschrift ‘Vroegkinderlijk autisme: een opvoedingsprobleem’, aan de Universiteit Utrecht. Haar promotor was dr. L.N.J. Kamp. Van 1985-2007 was ze (bijzonder) hoogleraar orthopedagogiek in Leiden.
Dirk Warner Kraijer (1936 – 2007) was een Nederlands psycholoog en pedagoog, die zich specialiseerde in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking.
Colette de Bruin is zowel professional als ervaringsdeskundige en ontwikkelde de methode ‘Geef me de vijf!’.