Wat zijn volgens Judith de voordelen van haar autisme?
"Naar mijn idee zijn er heel veel voordelen van [mijn] autisme. Ik kan mij nu ontzettend goed verplaatsen in andere mensen, omdat ik het mij echt heb moeten aanleren. Bij iedereen die ik ontmoet probeer ik me voor te stellen hoe het is om die persoon te zijn. Een ander voordeel is dat ik erg kan opgaan in iets en er daardoor heel veel van weet. Ik heb een gedetailleerd geheugen en ervaar alles heel intens. Daardoor ben ik ook een goede schrijver geworden. Ik ben geboren om - op papier - een ander universum tot leven te brengen."
Wat zijn beperkingen waar ze mee te maken heeft?
In het boek heeft Jasmijn moeite om overzicht te houden. Het grote geheel bestaat niet voor haar, allen maar details die nergens een compleet plaatje worden. Het put haar uit om alsmaar te proberen de constante stroom van veranderen in het verkeer bij te houden. Als mensen naar haar kijken voelt het voor haar dat hun ogen hun aanraken. Ze kan er niet goed tegen als anderen herrie maken, maar als ze het geluid zélf maakt is het anders. Dan komt het heel anders haar hoofd binnen. Ze verlangt naar een plek waar het rustig is, zoals het bos of de zee. Niet altijd overal mensen. Lawaai, licht en andere prikkels druppelen langzaam haar hoofd binnen en ook langzaam weer weg uit haar hoofd. Daardoor wordt het haar op een gegeven moment teveel en moet ze daarna een periode rust nemen. Ze neemt wat mensen zeggen altijd serieus. Ze kan tot haar zestiende niet of nauwelijks praten met mensen die ze niet kent. Ze vindt het moeilijk om 'aanwezig' te zijn in het moment. Haar gedachten dwalen gemakkelijk af. Het lukt haar niet om haar glas in een rechte lijn naar haar mond toe te brengen. Ze heeft er moeite mee wanneer ze niet zelf kan bepalen hoe dingen gebeuren en wanneer dingen veranderen, zodat ze niet meer weet waar ze aan toe is. Ze kan vaak niet groeten, iets beleefdst zeggen of lachen, zoals ze graag zou willen en in haar hoofd ook doet. Het gaat dan allemaal te snel.
Welke aanpassingen helpen haar om met haar beperkingen om te gaan?
Jasmijn drinkt met een rietje om morsen te voorkomen. Ze doet oordopjes in tegen het lawaai in de klas. Ze maakt van haar slaapkamer, de wc of een bergplaats haar eigen stilte ruimte. Ze propt zich voortdurend vol met eten, zodat ze voldoende brandstof heeft om te functioneren. Ze neemt een baan (receptioniste) waarbij ze apart van haar collega's zit, controle heeft over haar interacties met anderen, contact heeft volgens een vaststaand script en voor een beperkte duur en in de baas zijn tijd sociale vaardigheden kan ontwikkelen. Ze volgt een thuisopleiding, zodat ze kan leren zonder dat ze in een drukke klas vol met mensen hoeft te zitten die ze niet kent. Ze probeert anderen uit te leggen wat haar beperkingen en behoeften zijn, zodat zij er rekening mee kunnen houden. Ze probeert haar rijbewijs te halen, zodat ze niet meer met het lawaaierige en drukke OV hoeft. Ze maakt gebruikt van geschreven woorden om toch contact te leggen met de wereld.