Training met als doel om de sociale vaardigheden van autisten te verbeteren.
Naam behandeling | Sociale vaardigheidstraining |
Auteurs | Arnold Goldstein en Robert Liberman |
Beroep | psychiaters |
Instelling | Syracuse University Newy York en University of California Los Angeles (UCLA) |
Nationaliteit | Amerika |
Sociale vaardigheidstraining is niets voor mij. Ik ontwikkel mijn sociale vaardigheden op mijn eigen manier, door neurotypische mensen te observeren en daar dingen uit op te pikken die ik zelf in de praktijk toe kan passen.
Ik heb cognitieve gedragstherapie en een sociale vaardigheidstraining gevolgd, maar ik geloof niet dat mijn sociale vaardigheden er echt door verbeterd zijn.
Ik zou graag willen dat er iets was dat me kon helpen om mijn sociale interacties te verbeteren. En dan heb ik het niet over sociale vaardigheidstraining of iets dergelijks, maar iets dat sociale interacties daadwerkelijk natuurlijker en minder verwarrend kan maken.
Ik heb als tiener een sociale vaardigheidstraining gevolgd. Het heeft me wel een beetje geholpen denk ik, maar de meeste dingen heb ik toch zelf door ervaring geleerd.
Ik heb sociale vaardigheidstraining gekregen door mijn psycholoog. Het heeft me wel iets geholpen, maar niet veel. Je leert er niet echt de naakte waarheid over de dingen die neurotypische mensen doen om sociaal geaccepteerd te worden. Het is gebaseerd op een fantasie over hoe neurotypische mensen graag willen geloven dat ze zijn. Het bereid je voor op een sociale wereld die niet bestaat, niet op de werkelijkheid van de neurotypische sociale wereld.
Ik heb geen professionele training gevolgd, maar mijn familie heeft me getraind en dat heeft me veel geholpen. Ik ben nu veel beter in staat om een gesprek te voeren dan eerder, maar ik heb nog steeds moeite om een betekenisvol gesprek te voeren.
Ik zie mezelf als iemand met goede sociale vaardigheden. Ik heb er alleen een hekel aan om ze te gebruiken. Weten hoe het moet is wat anders dan gemotiveerd zijn om steeds van die zinloze gesprekjes te voeren.