Er is nader onderzoek nodig om Sociale Verhalen [methode] een op wetenschappelijk bewijs gebaseerde praktijk te maken.
Reynhout en Carter
Carol Gray heeft Social Stories [methode] ontwikkeld als een manier [middel] om kinderen met autisme te helpen om sociale situaties te begrijpen.
Carol Gray
Sociale Verhalen [product] worden ontwikkeld door Auteurs.
Carol Gray
Synoniemen
Tegenovergestelden
In andere talen
Het concept Social Stories werd geïntroduceerd door Carol Gray, een Amerikaanse consultant die met autistische kinderen werkte.
In 1990 kwam Gray langs bij Tim, een kleuter die moeite had met de gymles. Elke keer als de klas het spelletje 'Charlie Over the Water' deed raakte hij overstuur. Ze observeerde wat er gebeurde en schreef haar eerste Sociale Verhaal om Tim de regels van het spel uit te leggen. Door wat hij geleerd had van het verhaal bleef Tim rustig wanneer zijn juf aankondigde dat ze 'Charlie Over the Water' gingen spelen en deed hij mee volgens de spelregels.
In 1991 bezocht Gray een conferentie van de Amerikaanse autismevereniging en vertelde over haar succes met het schrijven van verhalen voor leerlingen met autisme. Joy Garand, een leraar uit Ohio, was ook aanwezig. Een paar maanden later schreef Garand een brief, waarin ze Gray vertelde dat de methode ook bij haar leerlingen werkte. Samen schreven zijn in 1993 het eerste officiële artikel met een beschrijving van de methode.Het concept 'Social Stories' is een mix van de concepten 'sociaal' en 'verhalen'.
Het woord 'sociaal' definieert Carol Gray als 'betrokkenheid van meer dan een persoon'. Een belangrijk principe voor Gray is dat 'de sociale beperking in autisme' niet alleen ligt bij de persoon met autisme, maar bij beide betrokken personen.
Een verhaal ziet Gray als een interessante en accurate beschrijving van de achtergrond van een mogelijke, meestal bekende situatie. Haar publiek ervaart de inhoud vaak als echt "nieuws", wat men nog niet wist, maar goed vindt om te weten en ook graag wil delen met anderen. Haar informatiebronnen ervaren de inhoud als een getrouwe weergave van de situatie, 'ja zo gaat het'.
Een Sociaal Verhaal is dus een interressante en accurate beschrijving van een situatie waar zowel een autistisch als een neurotypisch persoon bij betrokken is.Sociale Verhalen beschrijven volgens Carol Gray sociale situaties. Maar Sociale Verhalen beschrijven niet alleen. Als interventiemiddel hebben Social Stories ook het doel om in te grijpen op Sociale Situaties. Ze zijn erop gericht om 'ongepaste gedrag' te veranderen. Daarmee zijn sociale verhalen ook morele verhalen, die gaan over wat goed of fout, gewenst of ongewenst is.
Carol Gray schrijft dat problemen in de sociale communciatie met autisten niet alleen te wijten zijn aan sociale beperkingen in autisten, maar aan 'beide kanten'. Toch wordt het Publiek van Sociale Verhalen volgens Gray alleen gevormd door 'een kind, puber of volwassene met autisme'. Dat is niet 'sociaal' zoals Gray dat zelf ziet. Sociaal betreft immers 'beide kanten'. De Sociale Verhalen methode zou pas echt sociaal zijn als het interventiemiddel wordt gebruikt om de sociale afstemming aan zowel de autistische als de neurotypische kant te verbeteren.
Sociale interactie is tweerichtingweg. Zorgen dat neurotypische mensen autisten begrijpen is even belangrijk als zorgen dat mensen met autisme leren om neurotypischen te begrijpen.