Wanneer ik in staat ben om het werk te doen zou mijn neurodivergentie verder niets uit moeten maken. [identiteit]
Jacob
Ik denk dat hij hoog zal scoren op neurodivergentie. [schaal]
Bart
Ik heb het gevoel dat mijn autistischheid in twijfel getrokken wordt. [status]
Celine
Synoniemen
Tegenovergestelden
In andere talen
Het concept Neurologische Divergentie is samengesteld uit de term neurologie en de tegenstelling divergentie versus congruentie.
In het technisch taalgebruik is "divergentie" uiteenlopend, uiteenwijkend of uiteengaand. In de verkeerskunde is het divergentiepunt de plaats waar een weg uiteengaat in twee rijbanen die beide een andere kant op gaan. Het convergentiepunt is het punt vanaf waar twee rijbanen samenlopen en dezelfde kant op gaan.
Dit is niet de manier waarop Neurodivergent K de term gebruikt. Zij ziet divergentie als "anders" en neurologie als de manier waarop "iemands brein bedraad is". De term neurodivergent verwijst voor haar naar iemand "wiens brein anders bedraad is".
Bij Judy Singer verwijst "neuro' naar iets dat nog puur fysiek nog puur verstandelijk is, iets "neurologisch", neurologisch/biologisch of cognitiefs, iets dat gerelateerd is aan de neurobedrading, wat onzichtbaar en geestelijk is, iets dat evolutionair of natuurlijk is in plaats van door opvoeding bepaald. Het heeft te maken met de manier waarop we informatie opnemen en verwerken. Divergent is voor Singer "niet passend".
In het wetenschappelijke taalgebruik wordt neurodivergentie gezien als een concept waarin divergentie "atypisch" betekent en 'neuro' verwijst naar iemands "neurocognitieve constitutie".
3 Comments
[…] functie bij het reguleren van emoties en het verminderen van overstimulatie. Voor veel mensen met neurodivergentie kan de wereld overweldigend zijn vanwege een overvloed aan prikkels en informatie. Door zich te […]
Wat een leuke webshop!
In kringen waar gesproken wordt over neurodiversiteit en neurotypisch als (m.i. terechte) reactie op het ziekte- en stoornisdenken in de Ggz en de Psychiatrie wordt als kenmerk genoemde de typische of andere bedrading in de hersenen.
Mijn vraag: is er enige (wetenschappelijk) onderzoek die dat onderbouwt of bewijst?
Of zijn het begrippen die een alternatieve (sociologische) visie weergaven dat mensen verschillend zijn, en dat dat verschillend-zijn niet per definitie ‘ziekelijk’ of een stoornis genoemd mag worden. of een ‘verstoring’ veroorzaakt in iemands leven?
Als die begrippen slechts een (kritische) reactie of correctie zijn op het ‘ziekelijke’ denken in (en van) de Ggz en de Psychiatrie en niet de pretentie hebben de oorzaak te leggen (bij de ‘verschillende bedrading) in de hersenen, is het beter dat dan ook weg te laten.
Anders vervalt het Neurodivergente of -typische denken in dezelfde fout als in de jaren 1990-2015 in NL, toen prof. Kahn met veel bombarie de psychiatrie (en psychiatrische aandoeningen) reduceerde tot hersenproblemen.
Maar zijn onderzoek heeft geen enkel bewijs daarvoor geleverd, én nog pijnlijker: de beloofde hersenbehandelingen uit dat onderzoek: daar zitten we nog steeds op te wachten (inmiddels is hij verdwenen naar een kliniek in New York).