Laatst gewijzigd: 6 september 2019
Zelf een initiatief beginnen
Tips voor het opzetten van een autismevriendelijk initiatief
Wat is een autismevriendelijk intiatief?
1. De doelgroep bepalen
2. Informatie inwinnen over autisme
Breng eerst in kaart uit welke onderdelen de dienst, ruimte of organisatie eigenlijk bestaat. Stel je bij een activiteit voor dat je zelf bezoeker bent en loop stap voor stap bij langs wat er gebeurt: je hoort van het evenement en er worden verwachtingen gewekt, je maakt eventueel een reservering. Je plant je reis: is er informatie over parkeren, openbaar vervoer, etc. Op de avond zelf probeer je de locatie te vinden en parkeer je fiets of auto. Bij aankomst kom je binnen in de entree of hal. Zo loop je stap voor stap je activiteit bij langs. Deze analyse kun je vervolgens gebruiken om informatie in te winnen over gewenste aanpassingen voor mensen met autisme.
De tweede stap is informatie inwinnen over autisme. Check om te beginnen onze lijst met veel voorkomende aanpassingen. Bekijk ook onze lijst met competenties die iemand autismevriendelijk maken.
Ook een goed begin is om mee te doen aan de cursus over autismevriendelijkheid van de Autisme Academie. Bijkomend voordeel is dat je dan hun logo 'Autismvriendelijk' kan voeren.
Voor maatwerk kun je het beste iemand benaderen die verstand heeft van autisme: een wetenschapper of professional die zich momenteel bezighoudt met autisme. De inzichten over autisme veranderen snel dus zorg dat het iemand is die op de hoogte is van de laatste inzichten. Er zijn in Nederland diverse instellingen die zich specialiseren in of bezig houden met autisme. Denk bijvoorbeeld aan het Leo Kannerhuis, Autisme Centraal, De NvA en diverse lokale GGZ-instellingen. Zij kunnen je helpen of in contact brengen met mensen die je kunnen helpen.
Houd daarbij steeds voor ogen dat het je niet gaat om abstracte theorie. Leg de expert de concrete analyse van je dienst, ruimte of organisatie voor en vraag welke aanpassingen zij denken dat mensen met autisme ten goede kunnen komen.Dit alles geeft je een lijst van mogelijke aanpassingen.
3. De informatie toepassen
Dit is een goed moment om een ervaringsdeskundige in te schakelen. Dit kan iemand met autisme zijn (die goed kan communiceren), of een ouder. Zij weten uit de eerste hand hoe het is om autisme te hebben, of waar mensen met autisme in de praktijk tegen aanlopen. Je bereikt hen via sociale media. Vraag een lokale of landelijke autisme organisatie een oproep te plaatsen op sociale media. Uiteraard is dit bij volwassenen makkelijker dan bij jonge kinderen; benader in dat geval de ouders.
Houd wel in de gaten dat mensen met autisme onderling erg verschillen en dat wat voor de één geldt niet voor alle mensen met autisme hoeft te gelden. Toch is het belangrijk om ook ervaringsdeskundigen aan het woord te laten. Bij eerdere initiatieven is het wel gebeurd dat de aanpassingen die door de experts werden voorgesteld in algemene zin wel klopten, maar op een manier werden toegepast die net de plank mis sloegen. Loop met hen je analyse stap voor stap door en bespreek de mogelijke aanpassingen
4. Je initiatief bekend maken
Het komt vaker voor dan je denkt: er is een goed initiatief op poten gezet. Maar er is onvoldoende nagedacht over de publiciteit. Hierdoor kun het initiatief alsnog mislukken. Je hebt de doelgroep bepaalt. Bedenk nu via welke kanalen en met welke middelen je die doelgroep kunt bereiken. Denk daarbij aan algemene middelen (mensen met autisme en hun omgeving lezen ook de krant), maar ook kanalen die specifiek zijn voor autisme (zoals de NVA, blogs, facebookgroepen, etc. ). Meld je initiatief ook bij ons aan via frederik@autismedigitaal.nl.
Het kan ook helpen om een logo autismevriendelijk aan te vragen. Dit kan bij De Autisme Academie en bij Vanuit Autisme Bekeken.