Ik onderzoek wie vergoed worden door mijn zorgverkeraar
Bij het zoeken van een geschikte zorgverlener gaat het niet alleen om de vraag wie me kan helpen, maar ook om de vraag of mijn zorgverzekeraar de gemaakte kosten vergoed. Steeds vaker hangt het namelijk van mijn zorgverzekering af of ik bij een zorgverlener wel of geen (volledige) vergoeding krijg. Daarom ga ik naar de website van mijn zorgverzekeraar en zoek ik welke zorgverleners een contract hebben met mijn zorgverzekeraar. Dit kan ik vinden onder het kopje 'zoek zorgverlener'. Of ik bel mijn zorgverzekeraar op met de vraag bij welke zorgverlener de kosten vergoed worden.
Ik vraag advies van een zorgverlener bij wie ik al onder behandeling bent
Ik vraag bijvoorbeeld aan mijn huisarts of aan mijn huidige behandelaar of die een zorgverlener kan aanraden. Daarbij geef ik duidelijk aan welke zaken voor mij belangrijk zijn. Ik verwacht hier niet teveel van, want lang niet alle behandelaren kennen het volledige aanbod in hun sector of regio. Meestal komen ze met opties die ik zelf ook al wel gevonden had. Maar je weet maar nooit...
Ik onderzoek de doelgroep en het aanbod van de zorgverlener
Ik ben op zoek naar een zorgverlener die diagnostiek of behandeling van autisme bij volwassenen kan leveren. Het is belangrijk om na te gaan of ze dat ook daadwerkelijk kunnen leveren. Er zijn in Nederland verschillende GGZ-instellingen of afdelingen van ziekenhuizen die 'gespecialiseerd zijn in autisme'. Dit betekent echter niet altijd dat ze ook gespecialiseerd zijn in autisme bij volwassenen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat hun aanbod vooral voor kinderen of jongeren is en dat ze geen of beperkt aanbod hebben voor volwassenen. Ook betekent 'gespecialiseerd' zijn niet perse dat er sprake is van gespecialiseerd behandelaanbod. Vaak is dit aanbod heel beperkt, en kan er naast diagnostiek en psycho-educatie alleen cognitieve gedragstherapie en EMDR worden aangeboden. Bij persoonlijkheidsproblematiek, eetstoornissen, psychose of verslaving kunnen ze me vaak alsnog niet helpen.
Ik ga na hoe lang de wachttijd is
De meeste zorgverleners hebben een wachttijd. Er zijn twee soorten wachttijden: de wachttijd tot de intake en de wachttijd tot behandeling. Soms zijn die bijna even lang, maar soms kan het zijn dat je na het eerste gesprek alsnog weer weken moet wachten voordat je een behandelaar toegewezen krijgt. Zorgverleners horen hun wachttijden op hun website te plaatsen of in elk geval via de telefoon of binnen een paar dagen via de mail antwoord te geven op vragen over wachttijden. Vrijgevestigde behandelaren hanteren soms geen wachttijd, wat betekent dat ik er wel of niet terecht kan. Als ik er niet direct terecht kan dan moet ik het later maar weer proberen of naar een andere zorgverlener zoeken.
Ik ga na wat anderen van de zorgverlener vinden
Als ik een mogelijke zorgverlener gevonden heb ga ik na hoe andere patiënten deze zorgverlener beoordelen. Ik ga naar
zorgkaartnederland.nl en voer de naam van de zorgverlener. Hier kan ik zien hoe de zorgverlener beoordeeld wordt door andere patiënten. Daarnaast type ik ook in mijn zoekmachine de naam van de zorgverlener plus het woord "reviews" in. Zo kom ik misschien nog op andere websites waar andere patiënten hun waardering van of ervaring met de zorgverlener geven. Of ik vraag mensen in mijn omgeving naar hun ervaringen met de zorgverlener.
Ik neem contact op met de zorgverlener om te checken of mijn info klopt
Het is belangrijk om te checken of de informatie die ik verzameld heb over de zorgverlener wel klopt. Soms is er bijvoorbeeld wel een contract met de zorgverzekeraar, maar is het budget dat de zorgverlener per jaar mag besteden al bereikt en kan ik alsnog geen hulp krijgen. Naarmate je dichter bij de maand december komt speelt dit probleem vaker een rol. In andere gevallen is er wel een contract met de zorgverzekeraar, maar alleen voor behandeling en niet voor diagnostiek of alleen voor diagnostiek en niet voor behandeling. Ook klopt de informatie over wachttijden niet altijd en zijn de wachttijden in de praktijk nog langer dan op de website staat. Of er staat op de website dat EMDR geboden kan worden, maar er is maar 1 persoon die dat kan en die is net met zwangerschapsverlof. Daarom bel ik de zorgverlener op of stuur ik een e-mail om na te vragen hoe het precies ziet met de vergoeding, de wachttijden en het aanbod voor mijn specifieke hulpvraag.