Atypical
14 augustus 2017
Vertrouwensbreuken herstellen
1 september 2017

Somatiseren

Definitie

 
Ik leef in mijn lichaam. Ik verzorg het goed en stimuleer het op prettige manier. Ik balanceer mijn lichaamsgebaseerde activiteit. Ik uit mijn emoties gecontroleerd en op een gepast moment. Ik leidt mezelf af en toe af van mijn onplezierige emoties.

Effectief gedrag

Ik stimuleer mijzelf op prettige manier
Ik stimuleer mijzelf of laat anderen mij stimuleren door middel van lekker eten, het gebruik van middelen, sport, seks, gezelschap, avontuur, enzovoort. Ik doe dat op zo'n manier dat ik er plezier aan beleef en de ander met mij.
Ik verzorg mijn lichaam
Ik zorg voor mijn lichaam door het te wassen en te voeden, door mijn spieren te ontspannen, mijn nagels te knippen.
Ik balanceer mijn lichaamsgebaseerde activiteit
Ik balanceer de momenten waarop ik eet, slaap, werk, beweeg en rust. Ik doe al deze dingen op regelmatige momenten, minimaal zoveel als mijn lichaam nodig heeft en maximaal zoveel als gezond voor mij is.
Ik verbindt hoofd en lichaam
Ik maak tegelijkertijd contact met de spanning in mijn lichaam en de gedachten en beelden in mijn hoofd. Ik kan met mijn aandacht bij mijn lichaam zijn en tegelijkertijd bij mij hoofd. Het gevolg is dat ik het gevoel heb dat ik echt bij ben als ik vrij of een intiem gesprek voer. Ik ervaar dat ik het ben, die het doet.
Ik uit mijn emoties gecontroleerd en op een gepast moment
Ik uit mijn emoties gecontroleerd en op een gepast moment. Wanneer ik verdrietig ben beheers ik mijn verdriet op het moment dat ik me emotioneel niet veilig voel. Ik huil op het moment dat ik alleen ben of samen met iemand bij wie ik me emotioneel veilig voel.
Ik leidt mezelf af en toe af van mijn onplezierige emoties
Ik leidt mijn aandacht af van de onplezierige emoties wanneer ik alles gedaan heb wat ik op dat moment kan doen om een probleem op te lossen, maar nog steeds spanning ervaar.

Niet-effectief gedrag

Ik maak misbruik van verdovende middelen
Ik maak misbruik van verdovende middelen om de spanning die ik in mijn lichaam voel te verminderen. Ik drink bijvoorbeeld meer alcohol dan goed voor mij is of ik maak gebruik van medicijnen zonder dat die mij voorgeschreven zijn door een arts.
Ik eet of beweeg teveel of te weinig
Ik probeer mijzelf te beheersen door de hoeveelheid voedsel die ik binnen krijg te beperken en veel te bewegen nadat ik calorierijk voedsel heb gegeten, zodat ik aanhoudend minder voedingsstoffen binnenkrijgt dan ik nodig heb. Of ik laat juist na om mezelf te beheersen en neem aanhoudend meer voedingsstoffen dan ik nodig heb en beweeg aanhoudend minder dan ik nodig heb, waardoor ik zoveel vetweefsel ontwikkel dat ik lichamelijke klachten krijg of het risico daarop sterk vergroot.
Ik span mijn spieren chronische aan
Ik span de spieren in mijn hoofd, ogen, kaken, schouders, middenrif, rug, buik, bekken, handen of benen voortdurend aan. Ik doe dat onbewust, zodat ik het zelf nauwelijks meer op merk. Wat ik alleen nog merk zijn klachten zoals hoofdpijn, nekklachten, moeite met seksuele opwinding, moeite met klaarkomen of moeite met het ervaren en uiten van (onplezierige) emoties, zoals niet meer kunnen huilen wanneer ik dat wel zou willen of niet meer in staat zijn om boos te worden of angst te voelen wanneer dat wel gepast zou zijn.
Ik beschadig mijn lichaam
Ik leidt mijn aandacht af van mijn emotionele pijn door mezelf lichamelijk pijn te doen, bijvoorbeeld door met een mes in mijn armen te snijden.
Ik stimuleer mezelf dwangmatig of risicovol
Ik sport, masturbeer of fladder met mijn handen om van mijn spanning af te komen en doe dat zo vaak dat ik er eigenlijk geen plezier aan beleef en mezelf er mee beperk of beschadig. Ik ontwikkel bijvoorbeeld blessures of ik vermijd vakanties, omdat ik dan niet kan sporten. Of ik vermijd publieke ruimtes, omdat ik daar niet kan fladderen zonder me te schamen. Ik doe aan extreme sporten of heb seks met anderen, omdat dit de enige momenten zijn dat ik het gevoel heb dat ik leef.
Ik split mijn hoofd en lichaam
Ik voorkom dat ik tegelijkertijd contact maak met de spanning in mijn lichaam en de gedachten en beelden in mijn hoofd. Ik kan met mijn aandacht bij mijn lichaam zijn of bij mij hoofd, maar wanneer ik zou proberen om het tegelijk te doen krijg ik het gevoel dat ik dat beter niet kan doen, dat 'het mis gaat' als ik dat zou doen. Het gevolg is dat ik het gevoel heb dat ik er niet echt bij ben als ik vrij of een intiem gesprek voer. Ik ervaar het alsof ik er van buitenaf naar kijk en alsof er een glazen muur tussen mij en de ander staat.
Ik uit heftige emoties zonder directe aanleiding
Ik uit (heftige) emoties of (sterke) overtuigen over mezelf of anderen, waarbij het noch voor de ander noch voor mezelf duidelijk en begrijpelijk is waar deze precies 'vandaan komen'. Ze lijken 'uit de lucht komen vallen'. Ik heb bijvoorbeeld paniek-aanvallen, woede-aanvallen of huilbuien.
Ik leidt mezelf af steeds af van mijn onplezierige emoties
Ik leidt mezelf aanhouden af van de spanning in mijn lichaam. Ik werk of studeer te hard, ik kijk teveel tv of zit teveel achter de computer. Ik doe het zoveel dat je zou kunnen spreken van een verslaving, ook omdat ik mezelf niet kan stoppen.

Ontwikkeling

 
De ontwikkeling van somatiserend vermogen wordt bevorderd in verschillende vormen van psychotherapie, waaronder Body Awareness Training (BAT), Psychomotorische Therapie (PMT), Mindfulness training en Bioenergetische therapie. Andere vormen van psychotherapie kunnen bepaalde vormen van niet-somatiseren juist bevorderen, met name Cognitieve therapie en Schematherapie.
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

I accept I decline

Send this to a friend